Indkøbskurv

Gratis afhenting og returnering i Coops butikker

Coop logo

Hvorfor var det nødvendigt at outsource til indien?

22.marts 2013

Forårets distriktsmøder har affødt mange spørgsmål til Coops beslutning om at flytte bogholderiet til Indien. Læs spørgsmål og svar om beslutningen til Coops formand, Lasse Bolander.

Af Cornelius Corneliusen

Kunne det, I sparer på at flytte arbejdspladser til Indien, ikke have været sparet det på andre måder? ”Jo, det kunne det ved at lukke flere butikker. Der er ingen vej uden om at have fokus på omkostningerne i koncernen. Mange butikker er hårdt presset af konkurrencesituationen, og det er nogle steder forskellen på røde eller sorte tal, om vi kan få bragt fællesomkostningerne ned. Butikkerne gør alt, hvad de kan, for at holde omkostningerne nede, og vi skal i Coops bagland selvfølgelig også gøre, hvad vi kan for at minimere og effektivisere.”

”Vi ønsker at fremme miljømærkede varer, så vi undgår en række stoffer, der kan have uønskede effekter i naturen eller hos mennesker.”

Analyse: Danskerne har høje forventninger til bæredygtigt træ.

Kalder I det her at være en social ansvarlig virksomhed? ”Jeg synes, det er social ansvarlighed, at vi kæmper for at bibeholde så mange butikker, og dermed lokale arbejdspladser, som muligt. Jeg synes også, at det er ansvarligt, at vi prøver at forvalte medlemmernes arv uden at formøble den. Ud af en omsætning på knap 45 milliarder kroner, har vi i 2012 kun tjent næste 432 millioner kroner. Det bliver vi nødt til at gøre bedre, hvis vi skal følge med konkurrenterne. Man skal også huske på, at Coop Danmark allerede en del af det globale samfund. Store dele af vores indkøb er udenlandske, vi satser blandt andet på at hjælpe i Afrika gennem handel (Savannah) og tilbudsaviserne sættes op i Bangladesh.”

Økologimærker

For de fleste økologiske varer kan det være umuligt at se eller smage, at varen rent faktisk er økologisk. Derfor er det meget vigtigt, at der findes en troværdig kontrol og en troværdig mærkningsordning. I Coop mener vi, at både det røde ø-mærke og EU’s økologimærke sikrer en troværdig kontrol. Vi vil gerne arbejde for at gøre EU’s økologimærke mere kendt af forbrugerne, og vi bruger derfor både ø-mærket og EU’s mærke.

Tekst til billede

Lidt mere

Coop har en unik position inden for det økologiske salg i Danmark. Vi arbejder konstant for at udvikle det økologiske fødevaremarked og hele tiden tilbyde vores kunder nye varer. Det har vi gjort siden starten af 1980’erne. Dengang var det et pionerarbejde, og der var kun få varer i butikkerne. I dag har alle Coops kæder et stort og varieret sortiment, og vi har langsigtede udviklingssamarbejder med de førende danske leverandører af økologi.

Vi gør vores indflydelse gældende både hvad angår varerne, og når der skal udvikles nye regler på området, fordi vi mener, at de økologiske varer er et godt alternativ til de konventionelle varer.

RING TIL KUNDESERVICE 33 44 44 00
ALLE DAGE 9 - 20